Saturday, March 13, 2010

PERSOALAN SEORANG YANG BERNAMA MANUSIA~

Sebenarnya saya hanya terbaca artikel ini dari sebuah notes from facebook. Dan ini membuatkan saya sedar sebagai seorang manusia biasa, persoalan ini adalah yang selalu bermain-main di kepala apabila di uji dengan dugaan Allah yang Maha Hebat. Apakah yang patut kita lakukan apabila diuji sedemikian rupa? Persoalan yang sering berlegar-legar didalam otak kita. Cuba baca dan hayati setiap bait-bait perkataan.


Moga Allah memberi ketenangan dan kemudahan kepada kamu dalam menghadapi segala dugaanNya.


KENAPA AKU DIUJI?
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka,maka sesungguhnya Allah SWT mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (Surah al-Ankabut : 2-3)

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah SWT mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" (Surah al-baqarah : 216)

KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?
"Allah SWT tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (Surah al-baqarah:286)

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Surah al-imran-139)

"Sekiranya Allah SWT menguji kita ini bermakna Allah SWT sayangkan kita. Dia mahukan kita supaya lebih hampir kepada-Nya. Berusahalah dan berdoalah kepada-Nya supaya dibukakan pintu rezeki agar dapat kita menempuh perjalanan kehidupan yang sementara ini. Janganlah jadikan kesempitan ini untuk bertindak di luar batasan. Ketahuilah , Allah SWT hanya menurunkan 1/10 nikmat ke dunia, jangan sampai kerana 1 nikmat ini, kita kehilangan yang lagi 9 di sana"
yang pastinya Allah SWT mengurniakan limpahan nikmat kepada kita, bagaimana kita menggunakannya? SELIDIK LAH DIRI KITA..."

BAGAIMANA HARUS AKU HADAPINYA?

"Wahai orang-orang yg beriman! bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) ,dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah SWT supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan.)" (Surah al-imran:200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah SWT) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk". (Surah al-baqarah:45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah SWT telah membeli dari orang-orang mukmin,baik diri maupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk meraka."
(surah at-taubah:111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah AllahSWT bagiku, tidak ada tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki `Arsy (singgahsana) yang agung.' (surah at-taubah:129)

AARRGGGHHHHH AKU XTAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!
"Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah SWT melainkan kaum yang kafir." (surah yusuf:12)



  • semoga Allah memberi kesabaran dan ketabahan dalam menempuhi setiap ujian dan dugaan yang diberikan oleh-NYa.
  • semoga Allah kifarah dosa-dosa yang telah kita dilakukan dengan memberi segala dugaan dan ujian yang telah diberikan.
  • semoga Allah menguatkan hati-hati dan minda fikiran dalam menghadapi setiap dugaan-Nya.


No comments:

Post a Comment